Bijtelling voor auto’s op benzine of diesel in 2020
Voor voertuigen op diesel of benzine en hybride auto’s blijven de hoofdregels hetzelfde als in 2019. Dit betekent het volgende:
Je krijgt te maken met de bijtelling als je per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers rijdt met je zakelijke auto of bus. De bijtelling houdt in dat een percentage van de cataloguswaarde van je voertuig wordt opgeteld bij je inkomen. Hierover betaal je belasting. Voor auto’s en bussen op benzine of diesel en voor hybride auto’s geldt – net als in 2019 – een bijtelling van 22 procent.
Rekenvoorbeeld
Je rijdt een benzineauto met een cataloguswaarde van 35.000 euro. De bijtelling bedraagt in 2020 dan 22% van 35.000 euro. Dat is 7.700 euro.
Als we aannemen dat je in het belastingtarief van 38,1 procent valt, betaal je 2.934 euro extra belasting.
Bijtelling voor elektrische auto’s in 2020
Als u een ‘auto van de zaak’ ook privé gebruikt, betaalt u hierover belasting: de zogenaamde bijtelling. Vanaf 1 januari 2020 gaat de bijtelling voor volledig elektrische leaseauto’s stapsgewijs omhoog. In 2020 stijgt de bijtelling van 4% naar 8% over de catalogusprijs van de auto. Is de catalogusprijs hoger dan € 45.000? Dan geldt vanaf € 45.000 22% bijtelling. Nu is dit nog vanaf € 50.000. In de jaren erna gaat het bijtellingspercentage verder omhoog.
Elektrische auto aangeschaft vóór 1 januari 2020
De nieuwe regels gelden alleen voor elektrische auto’s die in 2020 worden aangeschaft. Voor een elektrische auto aangeschaft in 2019 blijft de bijtelling 4 procent over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde en 22 procent over de meerprijs.
Tabel : Bijtelling auto inkomstenbelasting
Co2 uitstoot in gram/km | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
0 | 4% | 8% over | 12% over | 16% over |
4% bijtelling begrenst tot | €45.000,- | €40.000,- | €40.000,- | |
meer dan 0 | 22% | 22% | 22% | 22% |
let wel, het laag tarief is een korting gemaximaliseerd tot het genoemde bedrag.